Favoritblöjorna (top 6)

Nu har vi provat några olika typer blöjor och blöjsystem de senaste 9 månaderna och det är dags att välja våra favoriter.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
#1 SoftBums
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Om jag behövde begränsa mig till ett blöjsystem så skulle jag utan tvekan välja SoftBums. Detta är ett tvådelad system (AI2) där man knäpper inlägg på plats i skal och sätter på barnet. Oftast kan man sedan bara byta inlägg och använda skalet igen några gånger som gör att det sparar tvätt och blir lite billigare i inköp. Jag föredrar deras bambu inlägg över deras microfiber/fleece inlägg, mest för att jag ogillar microfiber. Men det går lika bra att använda skalet med prefolds eller hemmasydda inlägg om man tycker bambu inlägen är dyra. Det är huvudakligen skalet som jag är helt förälskad i och tycker alla borde ha.

Det som gör SoftBums så brilliant är hur man justerar storleken på dem via resårbandet runt låren. Jag gissar att fler företag skulle använda sig av samma ‘slide-to-fit’ system om SoftBums inte hadde tagit ut pattent på den här lösningen. Jag gillar ochså hur smala de är i grenen. Detta gör dock att jag rekommenerar inte SoftBums skalet med vikblöjor, men det går bra att använda t.ex. prefolds, deras diverse inlägg eller något hemmasydd i rätt storlek.

Det är värt att säga några ord om deras insert. Dessa kallar dem ‘Pods’ och ‘Super Pods’ och kommer antigen i mikrofiber med fleecelager ovanpå eller i bambu. Bambu är dyrare men sååå mycket bättre. De vanliga Pods kan man använda från ca 5 månader skulle jag gissa för det blir bara konstigt att försöka vika dem. Super Pods är mycket längre än vad man behöver och ska då vikas dubbelt. Så dessa växer med barnet och kan börjas användas vid ca 2 månader. Dessutom får du newborn-pod med (som senare kan användas som boster) när du köper din Super Pod. Jag rekommenderar ca 4-5 inlägg per skal, och ärligt talat så finns det många bra prefolds på marknaden som kan användas i SoftBums skalet. Men om du har obegränsad med pengar så rekommenderar jag derad bambu Pods och Super Pods.

På bilden har vi från vänster deras staydry SuperPod (microfiber/fleece), deras underbara bambu SuperPod, gamla typen av staydry SuperPod (som jag har modiferad), deras staydry pod och längst till höger deras bambu newborn pod som kommer med SuperPoden.

Tummen upp för SoftBums pga
– Passar perfect !!! på grund av justerbara resårband runt låren.
– AI2 system gör att det är det blir mindre tvätt, tar mindre plats i skötväskan och blir lite billigare i inköp.
– De släpper regelbundet nya söta mönster i begränsade upplagor.
– Går att få med kardborre (som min man föredrar).

Tummen ner för SoftBums pga
– De är mycket svåra att få tag på här i Sverige.
– De är något dyra (men värda priset enligt mig).

Här har jag köpt mina:
http://www.funkymonkeypants.com
http://www.softbums.com
bleiubudin.web.is

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
#2 Charlie Banana
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Jag har provat och sett många olika typer av pocketblöjor och det är något alldeles speciellt med Charlie Banana. Vi har 14 av deras one-size blöjor och som med SoftBums har dem justerbara resårband runt låren som gör att man får en perfekt passform på supertjocka (som supersmala) lår.

Charlie Banana har pocketöpningen fram som jag gillar starkt för jag tycker det underlätar ‘städningen’ när det bajsas i blöjan. Jag bara håller framändan och spolar bort bajset och inget riskerar att fastna i pocketöppningen. Dessutom är CB blöjorna smala i grenen som alltid uppskattas när barn börjar försöka röra på sig.

CB kommer bara med knappar, som är något minman är mindre förtjust i. Men olikt t.ex. FuzziBunz så kan flipana på CB knäppas över varandra för de allra minsta. Detta gör att man kan använda denna extraknapp för att rulla ihop (smutsig) blöjan till en boll. Superpraktiskt.

Dessa blöjor kan bli fantastiskt smala, och olikt många andra one-size kan dessa användas från födelse (eller iaf från att navelsträngen faller av).
Vissa kanske säger att de är för smala för att räcka, men så länge barnet inte fortfarande behöver blöja vid flera års ålder så tror jag inte det blir något problem. Som med alla blöjor ska den dock sitta rätt så man inte tror den är för smal innan den blir.
För tips titta här.

De blöjor jag köpte kommer med fleece på insidan och två microfiber insert. Med tiden har jag börjat avsky microfiber så nu ska dessa packas och jag har köpt nya insert i hemp/bommullsblandning till mina CB. (Kommer nästa vecka)

Det är värt att nämna att Charlie Banana har just kommit ut med en ny blöja med bommull på insidan i stället för fleece. Jag kan absolut tro att dessa är värda att prova och om de bara fanns till försäljning i Europa så skulle jag överväga att köpa mig ännu fler blöjor.

Gudrun har köpt några och hon säger följande om dem:

“Allt det som får oss att gilla de “vanliga” CB; nätt passform, justering i benen, frontlucka för inläggen och inga läckor finns även i de här blöjorna. Inläggen har mikrofiber på toppen. För den som vill ha så mycket naturmaterial som möjligt är alltså detta inte det bästa alternativet. Detta sagt, så gillar jag inläggen. Mikrofibern gör att vätska snabbare kommer ner i de uppsugande lagren, vilket väl är skälet till att CB valt att ha ett mikrofiberskikt.

Så till insidan. Vårt barn är ganska kinkig med att bli blöt, även i fleece, lite mindre i fuskmocka. Därför var jag orolig att han skulle bli sur vid minsta droppe i bomullen, men det har gått bra. Naturmaterial ger alltid en större känsla av väta för barnet, och en liten skillnad märker vi, men jag tror att just mikrofibern i inlägget gör att vätan sjunker undan ganska bra. Bomullen känns mjuk och skön, men samtidigt tillräckligt stadig för att hålla för många tvättar. Summan för oss är tummen upp för de här blöjorna.”

Tummen upp för Charlie Banana pga
– Bra passform med justerbart resårband runt låren.
– Pocketöppningen på framsidan.
– Smutsiga blöjor kan enkelt rullas up i en boll

Tummen ner för Charlie Banana pga
– Jag ogillar microfiber och ska köpa andra inlägg.
– Jag hadde redan köpt massor innan de släppte sin nya blöja med bommull på insidan.
– Det tar lite tid när man vill justera storleken via resårbandet, särskilt när man har många blöjor.

Här har jag köpt mina
http://www.thenappylady.co.uk
http://www.amazon.co.uk

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
#3 Flip
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Jag vet att BumGenius blöjorna är populära och att många älskar dem men passformen fungerade aldrig för mig och jag sålde mina BG Freetimes ganska snabbt efter att ha köpt dem. Men trots att jag har aldrig varit lika nöjd med passformen på mina Flip skal som mina SoftBums skal så fyller Flip en annan funktion och jag har jag behållt dem. Inte bara kommer de i vackra mönster, de är superanvändbara och bra att ha. SoftBums har mjukt fleece på insidan så om de blir smutsiga måste de tvättas, men eftersom Flip är bara PUL skal så kan man (om man så behöver) skölja av det, torka med en bit papper och fortsätta använda den.

Ofta så har jag ett Flip skal och ett inlägg i handväskan i en liten våtpåse och då kan jag lämna skötväskan hemma/i bilen på kortare utflykter.

Jag jar Flip skal och jag har Flip prefold nattinlägg men jag får erkänna att jag använder de nästan aldrig tilsammans. Flip inläggen använder jag oftast med mina SoftBums skal och Flip skalet har jag mest använt med vikblöjor. Nyligen har jag även börjat använda mina Flip skal med mina Alvehamn hemp dry nattblöjor.

Tummen upp för Flip pga
– Samma söta mönster som på andra BumGenius blöjor.
– Passar med formsydda och vikblöjor
– Man kan skölja och torka av den och fortsätta använda om man behöver.
– Tar nästintil ingen plats i handväskan/skötväskan.

Tummen ner för Flip pga
– Jag har aldrig varit helt nöjd med passformen, men det är kanske bara eftersom mitt barn har lite extra tjocka lår.

Här har jag köpt mina
edenbaby.se

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
#4 Alvehamns hemp dry formsydda blöja
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Jag har redan pratat mycket om Alvehamn blöjorna i ett annat inlägg så jag ska inte upprepa mig. I grund och botten så är detta en bra nattblöja och vi gillar coolpass materialet som de använder för torrsikt.

Tummen upp för Alvehamn hemp dry pga
– De har ficka så det är enkelt att sätta extra inlägg i den
– Den torkar rellativt fort i torktumlaren
– Coolpass torrsikt närmast barnets hud gör att hon vaknar inte lika lätt när hon är våt.

Tummen ner för Alvehamn hemp dry pga
– Jag ogillar formsydda eftersom det dubblar antalet knappar man måste hitta och knäppa.

Här har jag köpt mina
Direkt från Alvehamn och i “Köp och Sälj tygblöjor mm” gruppen på facebook

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
# 5 Hemmasydda hybrid fitted
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

För mig som gillar att sy så är det relativt enkelt att sy ihop en blöja. Det som var lite knäpigare var att göra ett eget mönster. Men när man hadde hittat rätt så passar det perfect på mitt barn och de är supermysiga och goda.

Tummen upp för hemmasydda blöjor pga
– Alltid kul att se egna blöjor på lilla rumpan
– Passar perfekt om man bara har tålamod att skräddarsy till sitt barn.
– Hybrid fitted blöjor andas bra så de är perfekta i sommarvärmen.

Tummen ner för hemmasydda blöjor pga
– Hybrid fitted blöjor är inte vattentäta så man har dem inte på när man ska på utflykt.
– Hela blöjan måste tvättas varje gång den blir våt, och jag misstänker att allt det här tvättandet gör att dem kommer inte att hålla mer än kanske ett år.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
# 6 GroVia
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Jag köpte 4 AIO sidoknäpta blöjor från GroVia och jag kan inte bestämma mig om jag älskar dem eller inte. De är så supersöta, smala mellan benen, har ekologisk bommull på insidan och är allmännt mycket bara. GroVia knapparna är lite annorlunda än på andra blöjor och det vattentäta materialet på utsidan känns supermjukt och skönt.

Men passformen är inte helt perfekt på mitt barn. Jag provade att sätta en av dessa blöjor på ett kompis-barn och där passade det perfekt. Jag är inte helt redo att sälja dem än, men när jag gör så kan jag säga att de har varit “sparsamt använda”.

Tummen upp för GroVia pga
– Supernätta, nästan som engångs.
– Underbara mönster

Tummen ner för GroVia pga
– Sidoknäpta (är det för eller nackdel?)
– Passar mindre bra på barn med supertjocka lår

Här har jag köpt mina
http://www.babipur.co.uk

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Dessa har jag provat med de fick inte vara med på listan:
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Vikblöjor är praktiska att ha hemma och de har använts då och då, men ingen favorit.

Prefolds gillar jag bättre än vikblöjor. Om jag inte redan hadde allt för mycket blöjor skulle jag inverstera i fler prefolds till mina SoftBums skal.

gDiapers fick jag låna nyligen för att prova och är högst imponerad.  Funderar starkt på att köpa ett par stycken.  Det enda som kanske stoppar mig är att det blir lite kaka på kaka eftersom jag har ett fullt fungerande AI2 system (SoftBums).

TotsBots EasyFit. Jag har 3 och de är tillräckligt bra för att jag inte har sålt dem, men passformen är så där så de är inte bland favoriterna.

BumGenius Freetime provade jag, men var inte nöjd med så de såldes ganska direkt.

Rumparooz låter bra i teorin, och ett tag använde vi dem som nattblöja med stor framgång, men sedan hittade jag bättre blöjor så jag sålde dessa.

Alvehamn bambu natt tog evigheter att torka så jag sålde dem.

Etsy blöjor från litet företag med namnet “Drammy Droopers” var supersöta men passformet var inte perfekt. Plus att jag hadde alltid i baktankarna att jag hadde kunnat sy en bättre blöja själv så jag sålde dem.

“Kinablöjor” (t.ex. Alvababy) är billiga, och jag tycker man får vad man (inte) betalar för.

GoGreen (http://www.gogreendiapers.com/) var allt för stora/klumpiga för min smak.

(Jag har säkert glömt något, men det är ok)

4 thoughts on “Favoritblöjorna (top 6)

Leave a comment